פסח, חודש ניסן - תשובה על החרוסת | ענייני דיומא פסח, חודש ניסן - תשובה על החרוסת | ענייני דיומא

פסח, חודש ניסן תשובה על החרוסת (3 צופים)

מערבא

משתמש חדש
הודעות
6
תודות
7
נקודות
5
נפל ברעיוני,
שכשם שמפרשים מדאורייתא את סיבת אכילת המרור - ע"ש שמיררו המצרים כו'
כך לכאורה [למ"ד חרוסת מצוה] יש לפרש מדרבנן את סיבת אכילת החרוסת - זכר לטיט ולתבן.
מה דעת רבותינו?
 
הרעיון הכביר שלך כבר מובא בירושלמי פרק ערבי פסחים-
ר' יהושע בן לוי אמר צריכא שתהא עבה. מילתיה אמר זכר לטיט. אית תניי תני צבריה שתהא רבה. מילתיה אמר זכר לדם.
וכן הביאו הרמ''א להלכה תע''ב ה' -
וחרוסת יעשה עב זכר לטיט ואחר כך נותנין בו מעט חומץ או יין אדום זכר לדם (טור).
 
הרעיון הכביר שלך כבר מובא בירושלמי פרק ערבי פסחים-
ר' יהושע בן לוי אמר צריכא שתהא עבה. מילתיה אמר זכר לטיט. אית תניי תני צבריה שתהא רבה. מילתיה אמר זכר לדם.
וכן הביאו הרמ''א להלכה תע''ב ה' -
וחרוסת יעשה עב זכר לטיט ואחר כך נותנין בו מעט חומץ או יין אדום זכר לדם (טור).
לכאורה אין הכוונה של הירושלמי שצריך לומר זאת בפה בליל הסדר,
אלא שהדין הזה אומר (היינו מובן ממנו) שזה זכר לטיט או לדם.
 
בפשוטו לא צריך לומר, כיון שאין זה מצווה אלא מנהג,

ואולי לר' אליעזר ברבי צדוק שזו מצווה - צריך לומר, עי' רמב"ם בפיה"מ שלשיטתו יש ברכה על החרוסת.
 
נפל ברעיוני,
שכשם שמפרשים מדאורייתא את סיבת אכילת המרור - ע"ש שמיררו המצרים כו'
כך לכאורה [למ"ד חרוסת מצוה] יש לפרש מדרבנן את סיבת אכילת החרוסת - זכר לטיט ולתבן.
מה דעת רבותינו?
לדעות הראשונים, שזה חובה מדין הפסח והמצה והמרור, וודאי לכאו' שאין צורך לפרש לגבי החרוסת
 
נפל ברעיוני,
שכשם שמפרשים מדאורייתא את סיבת אכילת המרור - ע"ש שמיררו המצרים כו'
כך לכאורה [למ"ד חרוסת מצוה] יש לפרש מדרבנן את סיבת אכילת החרוסת - זכר לטיט ולתבן.
מה דעת רבותינו?
ואף לדעות החולקות, לכאו' עיקרו משום שנאמר 'בעבור זה' לא אמרתי אלא בשעה וכו', ועל חרוסת ודאי שלא נאמר אף למ"ד חרוסת מצוה היא.
 

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון