פשט מול רמז/סוד | אוצר הגות מוסר ומחשבה יהודית | פורום אוצר התורה פשט מול רמז/סוד | אוצר הגות מוסר ומחשבה יהודית | פורום אוצר התורה

פשט מול רמז/סוד (13 צופים)

מתחילים מחדש

משתמש ותיק
הודעות
688
תודות
1,526
נקודות
116
יש שתי אסכולות בלימוד מקרא.
השאלה הוא, מהו הדרך ללמוד את הכתובים, האם העיקר הוא פשט הדברים, וצריכים להעמיק בפשט להבין את מעשי האבות וסיבותיהם, או שאין לנו להבין את מניעיהם בדרך פשוט כי אין לנו השגה בהם, ורק אפשר לפרש את זה ע"פ רמז וסוד.
 
יש שתי אסכולות בלימוד מקרא.
השאלה הוא, מהו הדרך ללמוד את הכתובים, האם העיקר הוא פשט הדברים, וצריכים להעמיק בפשט להבין את מעשי האבות וסיבותיהם, או שאין לנו להבין את מניעיהם בדרך פשוט כי אין לנו השגה בהם, ורק אפשר לפרש את זה ע"פ רמז וסוד.
האם יש אסכולה ששוללת את לימוד המקרא ע"ד פשט?
הפירוש העיקרי שנתקבל בכלל ישראל הינו פירוש רש"י ואף להלכה מועיל לימודו במקום תרגום
אם יש לך מקור לגישה זו אשמח שתציגה למרות שברור שאין זו הדרך המקובלת
 
יש שתי אסכולות בלימוד מקרא.
אין שתי אסכולות יש ארבע אופנים להבין את התורה הקדושה, פשט רמז דרש וסוד, וכל אחד מהם כולל ומקיף את כל התורה מקצה לקצה
עיין בגר"א בכמה מקומות (בשיר השירים, בתחילת משלי, באמרי נועם ועוד) שד' הדרכים האלו הם א' לפנים מן השני.
הפירוש העיקרי שנתקבל בכלל ישראל הינו פירוש רש"י
הפירוש של רש"י הוא פירוש שבלול מפשט דרש וקצת רמז (ואולי גם סוד אלא שאיני רואהו מחמת היותו סוד..)
 
הפירוש של רש"י הוא פירוש שבלול מפשט דרש וקצת רמז (ואולי גם סוד אלא שאיני רואהו מחמת היותו סוד..)
בשם הגדולים להרב חיד"א ז"ל:

ומכלל הדברים נראה שרש"י כתב פירושו ע"פ הסוד, ויש בדבריו רזין עילאין, ולכן התענה תרי"ג תעניות, ומשה רבינו ע"ה אמר לו אשריך וכו', והמקובל הוא החסיד מהר"ר נחמן בר שמואל ז"ל שהפליא לעשות והלך על קבר רש"י ז"ל ועשה סיגופים והפסקות עד שגילו לו סוד מ"ש רש"י ויתנכלו אותו אתו עמו כלומר אליו, סודות עליונות, ע"ש באריכות.​
 
כי ר' לייבל מינצברג כותב שאין לומר שצריכין ללמוד הפסוקים ע"פ הדרשות ו[כ"ש]פנימיות, כי זה בזיון לומר שאין לפסוקים פשט עצמי.
ועל זה אנו דנים.
נו, ואיך הבנת מדבריו שיש חלק אחד עיקרי ואחר טפל?
 
נערך לאחרונה:

חברים מקוונים לאחרונה

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון