הלכות ק"ש תפילה - מנהג אמירת קל מלך נאמן | הלכה ומנהג הלכות ק"ש תפילה - מנהג אמירת קל מלך נאמן | הלכה ומנהג

הלכות ק"ש תפילה מנהג אמירת קל מלך נאמן (8 צופים)

אוצר הידיעות

משתמש רשום
הודעות
31
תודות
82
נקודות
24
בהמשך למה שנאמר כאן:
מקור הדברים ברמב"ן תחילת חידושיו לברכות (יא:)
אכתוב בהרחבה בעזרת ד' בהמשך
הרמב"ן (ברכות יא:) משיג על המנהג לומר קל מלך נאמן קודם קריאת שמע שכן לדעתו ברכת אהבת עולם ברכת המצות היא למצות קריאת שמע
ואם כן אמירה זו הפסק היא בין הברכה לקיום המצוה.

שורש המנהג לומר קל מלך נאמן הוא מדברי המדרש שבקריאת שמע יש רמ"ח תיבות כנגד רמ"ח איבריו של אדם, אמנם אם נמנה את מנין התיבות בקריאת שמע לא נמא אלא רל"ט, משכך נהגו להשלים למנין רמ"ח על ידי אמירת קל מלך נאמן קודם אמירת שמע ועל ידי אמירת בשכמל"ו לאחר שמע.
הרמב"ן כותב לדחות ענין זה ומבאר כי מה שנהגו להשלים על ידי אמירת קל מלך נאמן היה זה במקומות שלא היו בקיאים בברכות והיה שליח הציבור מוציא את הקהל ידי חובתו בברכת אהבת עולם, הקהל במקום לענות אמן אם סיום הברכה היה עונה קל מלך נאמן (שכן מצינו בשבת מאי אמן? אמר ר' חנינא אמלך נאמן) כדי להשלים למנין רמ"ח בקריאת שמע.
המאירי במגן אבות (א) מחדד חידוש זה העולה מדברי הרמב"ן:
"והיתה ראיה זו פשיטא בעיניו שעניית אמן זה הוא הפסק, עד שחתך את הדין מכחה, שכל שאומר אל מלך נאמן הרי הוא כאומר אמן"
כיוצא בזה ביא' השטמ"ק (ברכות מה:) וכן בספר התשב"ץ כתב כי אין לומר אחר ברכת עצמו קל מלך נאמן שכן אמירת קל מלך נאמן היא במקום ענית אמן וכל העונה אמן אחר ברכותיו הרי הוא בור.
 
נערך לאחרונה:
הרמב"ן כותב לדחות ענין זה ומבאר כי מה שנהגו להשלים על ידי אמירת קל מלך נאמן היה זה במקומות שלא היו בקיאים בברכות והיה שליח הציבור מוציא את הקהל ידי חובתו בברכת אהבת עולם, הקהל במקום לענות אמן אם סיום הברכה היה עונה קל מלך נאמן (שכן מצינו בשבת מאי אמן? אמר ר' חנינא אמלך נאמן) כדי להשלים למנין רמ"ח בקריאת שמע.
וכ"ה ברמ"א
 
וכ"ה ברמ"א
ויש שכתבו דכל הקורא קריאת שמע ביחיד יאמר אל מלך נאמן שמע וגו' כי ג' תיבות אלו משלימין המנין של רמ"ח והוא במקום אמן שיש לענות אחר ברוך הבוחר בעמו ישראל באהבה וכן נוהגין ונראה לי מכל מקום כשקורא עם הצבור לא יאמר אל מלך נאמן רק יאמר אמן אחר השליח ציבור כשמסיים הברכה וכן נוהגין ונכון הוא
הרמ"א כתב שביחיד יאמר אמ"נ ובציבור יענה אמן
אכן, אך כתב שבאמ"נ הוא במקום אמן.
ואגב, נמצא לכאו' שלדעתו אותם שמסיימים ברכת הבוחר בעמו ישראל באהבה, לכאו' יש להם לומר אמ"נ.
 

חברים מקוונים לאחרונה

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון