פורים - מי שהגדיל בט"ז אדר בפורים המשולש | ענייני דיומא פורים - מי שהגדיל בט"ז אדר בפורים המשולש | ענייני דיומא

פורים מי שהגדיל בט"ז אדר בפורים המשולש (3 צופים)

ממגד שמים

משתמש ותיק
פרסם 5 מאמרים
הודעות
284
תודות
550
נקודות
182
ילה"ס אי קטן שהגדיל בט"ז חייב במשתה ושמחה כגדול.
שבפש' בזמן שקראו בשבת- אזי משתה ושמחה לא היה בראשון.
ויוצא שזה סוג של נדחה.
בדומה לזה מצינו בצום נדחה ליום ראשון- שיש הסוברים שקטן שביום ראשון הגדיל-חייב.
אמ' שאני יען התם מראש כך נקבע צורת החיוב לצום בראשון, ואין זה תשלומין וצ"ע.
 
ילה"ס אי קטן שהגדיל בט"ז חייב במשתה ושמחה כגדול.
שבפש' בזמן שקראו בשבת- אזי משתה ושמחה לא היה בראשון.
ויוצא שזה סוג של נדחה.
בדומה לזה מצינו בצום נדחה ליום ראשון- שיש הסוברים שקטן שביום ראשון הגדיל-חייב.
אמ' שאני יען התם מראש כך נקבע צורת החיוב לצום בראשון, ואין זה תשלומין וצ"ע.
כמו"כ יש להסתפק בהגדיל בשבת דהיינו בט"ו,
דלכאו' חיוב המגילה הוא בשבת ו"מוקדם" ליום שישי, נמצא שקרא רק בעת שהיה קטן ואיך יצא את חיובו שמתחייב כשהוא גדול.
 
כמו"כ יש להסתפק בהגדיל בשבת דהיינו בט"ו,
דלכאו' חיוב המגילה הוא בשבת ו"מוקדם" ליום שישי, נמצא שקרא רק בעת שהיה קטן ואיך יצא את חיובו שמתחייב כשהוא גדול.
את הספק שלך העלה כבר החשק שלמה במגילה ה׳ והעלה מכמה סיבות שאין לקרות בשבת עיי״ש
והפוסקים תלו את זה בנידון אם הקדמת המגילה ליום שישי היא עקירת הקריאה משבת ויום שישי הוא זמנה או שהוא רק סוג של תשלומין אבל עיקר החיוב הוא בשבת
האריכו בזה גדולי הפוסקים ואכמ״ל
 
ילה"ס אי קטן שהגדיל בט"ז חייב במשתה ושמחה כגדול.
שבפש' בזמן שקראו בשבת- אזי משתה ושמחה לא היה בראשון.
ויוצא שזה סוג של נדחה.
בדומה לזה מצינו בצום נדחה ליום ראשון- שיש הסוברים שקטן שביום ראשון הגדיל-חייב.
אמ' שאני יען התם מראש כך נקבע צורת החיוב לצום בראשון, ואין זה תשלומין וצ"ע.
לכאורה נראה פשוט בפוסקים ששבת זה זמן הסעודה רק מכיון שא״א לעשות בשבת עושים בראשון
וכן הוא לשון הירושלמי שהוא המקור לסעודה בראשון שהקשה ״ויעשו בשבת״ ורק מפני הטעם של ימי משתה ושמחה דוחין לראשון
ובפרט שיש הרבה שיטות שהסעודה בשבת ולא בראשון
 
לכאורה נראה פשוט בפוסקים ששבת זה זמן הסעודה רק מכיון שא״א לעשות בשבת עושים בראשון
וכן הוא לשון הירושלמי שהוא המקור לסעודה בראשון שהקשה ״ויעשו בשבת״ ורק מפני הטעם של ימי משתה ושמחה דוחין לראשון
ובפרט שיש הרבה שיטות שהסעודה בשבת ולא בראשון
אבל סו"ס כיון שאי אפשר לעשות שבת ליום משתה ושמחה קבעו יום השמחה לא' בשבת, וי"ל דשפיר מתחייב בזה קטן.
 

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון