מה בין רוב לקרוב שתיהם אחוזים? | בית המדרש | פורום אוצר התורה מה בין רוב לקרוב שתיהם אחוזים? | בית המדרש | פורום אוצר התורה

מה בין רוב לקרוב שתיהם אחוזים? (17 צופים)

שתיהם אינם אחוזים
כמו שרואים בהמון מקומות שהאחוזים יכולים להיות נגד הרוב

והמציאות של רוב לא שייכת בקרוב וכן להפך, אלא שניהם מדרכי ההכרעות שהכריעו חז"ל ללכת על פיהם
 
אתה יכול לתת לי דוגמא, כי מי שקובע מה הם אחוזים יותר גבוהים זה לא אנחנו
ההוכחה הכי פשוטה היא ממח' הרש"ש והרעק"א בכתובות יד ברוב כשאינו צד בספק אי חשיב רוב (10 חתיכות מרובעות כשירות ועוד 50 משולשות כשירות ו30 מרובעות טריפה ומצא חתיכ מרובעת אי אזלינן בזה בתר רוב)
 
אני אישית לא מסתובב הרבה ליד העיר שהגעתי משם (כמובן לא כשאני בתוך העיר אלא ביער וכדו'...)
אז למה שהרוצח כן?
זה לכאורה ברור שבזמנם לא היה ערים כל כך סמוכת, וכמובן שלא היה אוטבוסים....
אני רק בא להגיד שאין לתת מקרה זה לדוגמא של רוב נגד אחוזים
 
זה לכאורה ברור שבזמנם לא היה ערים כל כך סמוכת, וכמובן שלא היה אוטבוסים....
אני רק בא להגיד שאין לתת מקרה זה לדוגמא של רוב נגד אחוזים
ואתה חושב שרוב הלסטים הסתובבו דוקא איפה שמכירים אותם?
אני בתור שודד הייתי נוהג אחרת...
 
ואתה חושב שרוב הלסטים הסתובבו דוקא איפה שמכירים אותם?
אני בתור שודד הייתי נוהג אחרת...
או שכן או שלא, אבל אני טוען שבאומדנא של חז"ל אולי יש יותר אחוזים לכך וכל עוד דזה לא איפכא מסתברא אתה לא יכול להוכיח מהמקרה הזה דרוב הוא מדרכי ההכרעות שהכריעו חז"ל\התורה ללכת על פיהם.
 
ההוכחה הכי פשוטה היא ממח' הרש"ש והרעק"א בכתובות יד ברוב כשאינו צד בספק אי חשיב רוב (10 חתיכות מרובעות כשירות ועוד 50 משולשות כשירות ו30 מרובעות טריפה ומצא חתיכ מרובעת אי אזלינן בזה בתר רוב)
לדיוק הדברים אני יביא ציטוט דברי הרש"ש "אבל לענין דכל דפריש מרובא פריש מהני אפי' אותן שאינן בכלל הספק. וראיה מב"ב (כג ב) גבי נמצא בין ב' שובכות דאמרינן שם ואף על גב דבחד מנייהו נפיש מחבריה ע"ש. והרי בהנשארים בהשובך אין ספק שהם ודאי נשארו במקומן. והספק אינו אלא על הניפול הנמצא ואפ"ה אמרינן דמרובא פריש. ולפמש"כ היה נ"ל דאם בחנות אחת כשרה היו מ' חתיכות מרובעות ועשר משולשות. ובחנות הטרפה לא היה אלא כ' חתיכות וכולן משולשות. ונמצאת חתיכה משולשת כשרה. ודבר זה צריך עדיין תלמוד ואכמ"ל".


ורבים קולמוסים נשברו ונהרות דיו נִגרו, לבאר רש"ש זה, ודבריו כלל לא פשוטים. ולא נראה לי דהוי הוכחה פשוטה מהא.

וראה עוד שיעורי ר' דוד מסכת כתובות דף יד: וז"ל
תשעז) אי אזלינן בתר רוב בשר, או בתר רוב צורות החתיכה
והנה הרש"ש (כאן) כתב עוד, דלפמש"כ [דגם אותן שאינן בכלל הספק, מצטרפין להרוב], נראה, דאם היו ב' חנויות, ובחנות הכשרה היו ארבעים חתיכות מרובעות ועשרה חתיכות משולשות, ובחנות הטריפה היו רק עשרים חתיכות וכולן משולשות, ומצא חתיכה משולשת, הרי היא כשרה ע"ש.
והיינו דאע"פ שמשולשות איכא רוב בחנות הטריפה, מ"מ כיון דאזלינן בתר רוב סיבות של פרישות, ואיכא רוב אנשים בחנות של הכשרה, ממילא תלינן שמסתמא פרש מהכשרה.
וצ"ע בזה, דממ"נ, אם אנשים מקפידים על צורות החתיכות, שיש מקפידים ורוצים דוקא מרובעות, ויש שלוקחים דוקא משולשות, איך נילך בתר רוב בני אדם שקונים בחנות הכשרה.
אטו אם יהא חנות גדולה המוכרת הרבה סחורה, ויש שם לוקחים הרבה, ובסמוך יש חנות המוכרת מנעלים, ומצאו נעל, אטו נימא שפרש מהחנות הגדולה מחמת שיש שם רוב אנשים הקונים שם, הא פשוט דזה אינו, דהא אזלינן בתר הדבר הנמצא לומר שבא מהחנות ששם קונים אותו.
וא"כ ה"נ אי מקפידים על צורות החתיכות, ודאי שיש לילך בתר מקום שיש רוב חתיכות כאלו, וכיון דאיכא רוב משולשות בחנות הטריפה, מ"ט נימא דהחתיכה המשולשת שנמצאה תהא כשרה, דמה מוסיף מה שיש הרבה אנשים בחנות הכשרה שקונים דברים אחרים.
ואי נימא דאנשים אין מקפידים על החתיכות אם מרובעות או משולשות, א"כ פשוט הוא שהולכין בתר חנות הכשרה הגדולה.
ומה כתב הרש"ש לחדש לפי מה שכתב לעיל, הא פשוט דכיון שהחתיכה פרשה רק ע"י בני אדם שלקחו שם, ואין נפ"מ אצלם מרובעות או משולשות, א"כ נחשב ספק סתם מצד עצם הבשר אם הוא מהכשרה או מהטריפה, ופשוט דהוי ככל רוב דאזלינן בתר החנות הכשרה שיש שם רוב בשר, ואין שום נפ"מ היכן יש רוב מרובעות או משולשות, דהא אין זה הספק כלל, אלא רק מצד הבשר, כיון שאין מקפידין, ומה נסתפק בזה הרש"ש, וצ"ע.
 

הודעות מומלצות

מה הקשר בין "ארנבת"...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון