מצורע - האם כהן אטר כשר לנתינה על כפו השמאלית | ויקרא מצורע - האם כהן אטר כשר לנתינה על כפו השמאלית | ויקרא

מצורע האם כהן אטר כשר לנתינה על כפו השמאלית (4 צופים)

גרינפלד

משתמש מוביל
פרסם 15 מאמרים!
הודעות
1,354
תודות
3,405
נקודות
375
מתוך ה'מגדלות מרקחים':
ולקח הכהן מלג השמן ויצק על כף הכהן השמאלית (יד טו)

הנה
מצינו בזה דין מיוחד דהיציקה צריכה להיות דוקא על כף הכהן השמאלית, ואם יצק על ימינו לא יצא כמבואר במנחות י. עי"ש. ויש לעיין בכהן אטר, דהנה בבכורות מה: איתא דאיטר פסול לעבודה, ופירש רש"י שם הטעם משום דבעינן ימין, ופירש הרמב"ן יבמות קד. בדעתו דאיטר אין לו ימין, דיד ימין שלו היא כחושה, ויד שמאל שלו אע"פ שהיא בריאה מ"מ אינה נחשבת ימין דאינה ימין של כל אדם. ולפי דברי רש"י, בעבודה שהיא כשרה בשמאל כגון הולכת איברים לכבש, אטר כשר, דהא כשרה בין בימין ובין בשמאל.

ומעתה יש לדון, איך הדין הכא דהוי עבודה הצריכה דוקא שמאל, האם כמו שלאטר אין ימין, כך גם אין לו שמאל. או דרק ימין צריכה להיות גם צד ימין של כל אדם וגם בריאה, דימין משמע מיומנת ובריאה וזו מעלה ביד ימין, אבל שמאל אין צריכה להיות בדוקא כחושה [רק בתפילין דבעינן יד כהה], דאין זה מעלה ביד שמאל, והעיקר הוא רק צד שמאל, וצ"ע.​
 
ב'מעונות קודש תשנ''ג' נדפסה תשובה מעניין לכהן איטר שרוצה לשרת בביהמ''ק לכשיבנה, שעליו לשתדל להתרגל לכתוב בשתי ידיו כבר בזמן הזה.

ויש לדון בזה
א. מדיני הכנהמךמצווה והר''י ענגל הידוע
ב. מצד שירפאו לעתיד לבוא, ואם זה לא נרפא מהיכי תייתי להחשיבו כמום
 
פירש הרמב"ן יבמות קד. בדעתו דאיטר אין לו ימין, דיד ימין שלו היא כחושה, ויד שמאל שלו אע"פ שהיא בריאה מ"מ אינה נחשבת ימין דאינה ימין של כל אדם.
רק לדיני עבודה במקדש?
או לכל הדינים התלויים בימין?
 

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון