אמור - גלגוליו של בן איש מצרי | ויקרא | פורום אוצר התורה אמור - גלגוליו של בן איש מצרי | ויקרא | פורום אוצר התורה

געגועים

תנ"ך ופרשת שבוע - אוצר החידות
gemgemgemgemgem
חבר צוות
מנהל תוכן
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
1,497
תודות
3,907
נקודות
485
הראשונים מקשים על מה שכתב רש"י וירא כי אין איש שעתיד להתגייר, והלוא בן איש מצרי נתגייר,
ותירצו אחד מהתירוצים שכזה בן שמקלל את השם אינו גר.

ושמעתי אומרים שהבן איש מצרי ירד בגלגול אצל יש"ו הנוצרי בן לאבא גוי, וכאשר דנו אותו בב"ד של מעלה טען שאביו היה גוי ולכן היה רע, והורידו אותו שוב בגלגול אצל משה מנדילסון ראש המשכילים בן לאב ואם יהודיים ובכל זאת קלקל.

ואם השמועה הזאת נכונה אולי זה הכוונה וירא כי אין איש שמשה ראה גם את גלגוליו של הבן איש מצרי ולכן יכל להרוג את המצרי.

ואי' בפי' רבינו אפרים פ' ויחי לא יסור שבט מיהודה ומחוקק מבין רגליו עד כי יבא שילה ר"ת לא יש מום רע כיש"ו.
ואי' מהאריז"ל שילה בגי' משה, כי יבא שילה ר"ת שם יכ"ש שהרג בו משה את המצרי.
ועל פי הנ"ל מובן השייכות בין הריגת המצרי ויש"ו.

ואי' ונקב שם יה' ר"ת יש"ו, וגם מנדילסון רמוז בפרשה, כמסופר שהחתם סופר היה רגיל לרמז שמות אנשים בתורה והיה לו תלמיד מין ושאל אותו היכן נרמז משה בן מנחם מנדילסון בתורה, והחתם סופר קם ממקומו וצעק עליו משחתם בהם מום בם ר"ת משה בן מנחם ברלין.
וגם יש"ו נקרא מום רע כנ"ל.​
 
ושמעתי אומרים שהבן איש מצרי ירד בגלגול אצל יש"ו הנוצרי בן לאבא גוי, וכאשר דנו אותו בב"ד של מעלה טען שאביו היה גוי ולכן היה רע
לפי שמועה זו, מסתמא זה מה שטען גם פעם ראשונה...
 
הקושיא צריכה עיון, שכן כבר יצא ממנו אותו הבן וכבר יכול להורגו
מה העלית בחכ(מ)תך בנידון?


וזה לשון החזקוני:

בתוך בני ישראל, פרש"י מלמר שנתגייר, וא"ת הרי לעיל בפרשת שמות פרש"י וירא כי אין איש עתיד להתגייר ממנו, י"ל כשהרגו משה למצרי שלומית היתה מעוברת ממנו, ומשה ראה ברוח הקודש שלא יצאו ממנו מכאן ואילך שיתגיירו והרגו, ועוד לא מצינו על המקלל ללמוד עליו שום זכות.

וכן מובא בשם החזקוני בריב"א (שמות):

וירא כי אין איש עתיד לעמוד ממנו כפרש"י. וקשיא שהרי בסוף פרשת אמור אל הכהנים פרש"י גבי איש מצרי הוא המצרי שהרגו משה, גם פרש"י גבי בתוך בני ישראל מלמד שנתגייר, ותירץ חזקוני כשהרג משה המצרי כבר היה שלומית מעוברת ממנו וראה משה ברוח הקדש שלא יצאו עוד בנים ממנו שיתגיירו והרגו.

וזה לשון המושב זקנים:

ועוד קשה היאך אומר בת"כ מלמד שבא להתגייר ונתגייר, והא אמרינן בפרש' שמות וירא כי אין איש ופרש"י הראוי להתגייר לעמוד ממנו ובכאן אתה אומר שנתגייר, וי"ל שכבר נתעברה אמו ממנו קודם שהרגו וזהו הראוי לעמוד עוד להתגייר. והרשב"ם מפרש הראוי להתגייר ולהיות ירא השם וזה בנו אע"פ שנתגייר יצא לתרבות רעה וקילל עצמו עד שנתחייב למיתה. וי"מ לשון שנתגייר בא לגור מארצו לארץ אחרת.

וזה לשון המושב זקנים בפ' שמות:

ויפן כה וכה וירא כי אין איש, פר"ש כי אין איש העומד להתגייר. וא"ת והא כתיב בפרשת אמור אל הכהנים בן איש מצרי ופרש"י ז"ל בן איש מצרי הוא שהרג משה, בתוך בני ישראל מלמד שנתגייר, משמע שעמד ממנו בן שנתגייר, והאיך פר"ש שלא יצא ממנו. וי"ל דהכי קאמר ראה שאין עתיד לצאת עוד ממנו בן שיתגייר, אבל קודם לכן שהרגו היה לו בן שנתגייר.
 
מה העלית בחכ(מ)תך בנידון?
ב' תירוצים דחוקים:
או דהיה משמע להם דלא יצא בכלל, לא לפני המעשה ולא אחריו
או דמה שהיה פשיטא ליה למשה שלא יצא ממנו בן שמתגייר אינו מכח העתיד גרידא, אלא דראה לעומק נפשו דהמצרי דכ''כ רע הוא שאין גר יוצא ממנו, ואם כבר יצא ממנו א' יכול לצאת עוד א'
ודוחק
 

הודעות מומלצות

הדבר ידוע ומופרסם לכול שהגר"מ שליט"א הינו צאצא...

משתמשים שצופים באשכול הזה

  • חזור
    חלק עליון