בבא בתרא - שיקרו למחזיק שהיה מחאה- האם לא יהיה לו חזקה? | ים התלמוד בבא בתרא - שיקרו למחזיק שהיה מחאה- האם לא יהיה לו חזקה? | ים התלמוד

ממגד שמים

משתמש ותיק
gemgemgemgem
פרסם 5 מאמרים
הודעות
365
תודות
967
נקודות
182
נחלקו הש"ך והקצות [-סימן קמו] במי ששיקרו עליו שהיה מחאה ולא שמר על שטרו.
לדעת השך אין לו חזקה, יען לפי טעותו היה צריך לשמור על השטר.
אמנם הקצות ס"ל שהיות ומצד האמת לא היה כאן מעשה מחאה, הרי שאמור לחול כאן התקנ"ח של חזקת ג' שנים.

וק"ל זמנים טובא [- 9 שנים]
שדין של מרא קמא שהחליף מחאה כתב הראש בסימן כט שאם בשלוש שנים ראשונים מוחה המ"ק שהמחזיק גזלן.
ואחרי 3 שנים מחה המ"ק שהמחזיק שוכר כל השנים.
אגלאי מילתא למפרע שהמחאה הראשונה בשקר יסודה. ויש כאן חזקה למפרע מצד 3 שנים הראשונות שהחזיק בלי מחאה.
והרי זה אות ומופת חותך כמו הקצות שדנים מצד האמת ולא מצד סברת המחזיק וצ"ע על רבינו הש"ך, ואין בידי ליישב.
[-אמנם הרי מיגאש פליג אכן על הראש שהרי בג' שנים הראשונים לא ידע המחזיק שהמ"ק בעתיד יעשה הובע"ד. אבל עכ"פ מעצם דברי הרא"ש מוכח כקצות]
 
אמ' בהע' על הקצות -של הרב דז'ימיטרובסקי נגע בשאלה זו אבל ממש הפוך- מה יענה הקצות בדעת החולקים על הראש
ואי משום הא ל"ק כ"כ. יען השו"ע בסעיף ז' נראה הימנו כהראש . אבל איך יפרנס רבינו השך הסובר שמחאה בשקר קיימת את ההיא דסעיף ז'

קצת יש לדחוק אולי הובע"ד שחלה למפרע עוקרת הדבר מכל וכל וצ"ע.
 

משתמשים שצופים באשכול הזה

  • חזור
    חלק עליון