חידת פורים - עץ גבוה | אוצר החידות | פורום אוצר התורה חידת פורים - עץ גבוה | אוצר החידות | פורום אוצר התורה

חידת פורים עץ גבוה (1 צופה)

פִּתָרוֹן
יעשו עץ גבוה חמישים אמה:
מבית קודש הקודשים היה (פרקי דר"א פ"נ) וי"א מתיבתו של נח (ילקוט שמעוני רמז תתרנ"ז) וי"א מגינת הביתן (אגדת אסתר) וי"א מהאכסדרה שבבירה של המן (ילקוט רמז תתרנ"ט).​
מהיכן לקח המן את העץ הגבוה?
ילקוט שמעוני (אסתר פ"ה תתרנו') עה"פ 'יעשו עץ': עשו עץ גבוה חמשים אמה. והיה המן חוזר ומבקש קורה של חמשים אמה ולא מצאה, אלא קורה שהיתה בתוך ביתו, לפי שהיה בנו פרשנדתא הגמון בקרדוניא, ונטל נסר אחד מתיבותא של נח שהיה ארכו של נסר חמשים אמה שעשה הקב"ה זכרון בעולם, שידעו דורות העולם שבא מבול לעולם שכן כתיב: זכר עשה לנפלאותיו (וכ"כ בפרשת בשלח רמז רנו').
 
ילקוט שמעוני (אסתר פ"ה תתרנו') עה"פ 'יעשו עץ': עשו עץ גבוה חמשים אמה. והיה המן חוזר ומבקש קורה של חמשים אמה ולא מצאה, אלא קורה שהיתה בתוך ביתו, לפי שהיה בנו פרשנדתא הגמון בקרדוניא, ונטל נסר אחד מתיבותא של נח שהיה ארכו של נסר חמשים אמה שעשה הקב"ה זכרון בעולם, שידעו דורות העולם שבא מבול לעולם שכן כתיב: זכר עשה לנפלאותיו (וכ"כ בפרשת בשלח רמז רנו').​
יפה מאוד
יש עוד שיטות
 
יעשו עץ גבוה חמישים אמה:
מבית קודש הקודשים היה (פרקי דר"א פ"נ) וי"א מתיבתו של נח (ילקוט שמעוני רמז תתרנ"ז) וי"א מגינת הביתן (אגדת אסתר) וי"א מהאכסדרה שבבירה של המן (ילקוט רמז תתרנ"ט).​
 
פִּתָרוֹן
מבית קודש הקודשים היה (פרקי דר"א פ"נ) וי"א מתיבתו של נח (ילקוט שמעוני רמז תתרנ"ז) וי"א מגינת הביתן (אגדת אסתר) וי"א מהאכסדרה שבבירה של המן (ילקוט רמז תתרנ"ט).​
יפה מאוד, יש עוד שיטה אחת (שיכול להיות שהוא טעות סופר)
 
יש עוד שיטה אחת (שיכול להיות שהוא טעות סופר)
במדרש תלפיות (ענף אחשורוש): רז"ל במדרש אמרו שהיה מעץ הדעת
ובדפוסים אחרים: מעץ הועד
 
עוד שיטה מעניינת מובאת בפי' פי המדבר על הגדה של פסח (ד"ה ובאותות זה המטה) למוהר"ר יוסף ג'ג זצוק"ל מחכמי תוניס

אציגה נא לפניך פה המדב'ר הקדמה נפלאה, והיא ע"פ השמועה מאחד המיוחד מחכמי אשכנז, ההוא אמר כי העץ שנתלה עליו המן הוא המטה של מרע"ה וכו', ואיברא דלא אכחד לשוני לפקפק בשורש ההקדמה הלזו במ"ש דעץ של המן הוא עצמו המטה של משה, דלכאורה ק' ע"ז דהרי אמרו ז"ל גבי עוג דמרע"ה היה גבוה עשר אמות והמטה עשר אמות וקפץ עשר אמות עד שהגיע אל קרסוליו, והרי מפורש בכתובים כי העץ של המן גובהו ן' אמות, אם לא שנאמר דעשר אמות של זמן מרע"ה כערך ן' אמה של זמן אחשורוש, דנתמעטה האמה מזמן משה עד שעשרה נעשו ן'.​
 

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון