נשים - לימוד תורה | בית המדרש| דף 2 | פורום אוצר התורה נשים - לימוד תורה | בית המדרש| דף 2 | פורום אוצר התורה

נשים - לימוד תורה (4 צופים)

דברי הרב וואזנער זי"ע:
כבר אמרתי פעם למחנך הדגול הרבני צדיק במעשיו ר' אברהם יוסף וולף, כי התורה היא נצחית, ואם אמרו כמלמדם תִּפְלוּת, כן הוא בכל הדורות. וגם אם מתירים זה משום 'עת לעשות ה' הפרו תורתיך', כי לולא זה היו הבנות עוסקות בגרוע ממנו, מכל מקום מאן מפיס, וגם מי עמד במנין על זה. ודבר פשוט שהריעותא של כאילו מלמדם תִּפְלוּת תצמח בין מוקדם בין מאוחר, וד"ת וגזירתם לא ישתנה לעולם. וקשה להעמיד דת על תלו בענין זה.

אכן רוב גדולי ישראל חלקו עליו בזה. ובראשם הח"ח זי"ע. וידועים דברי הסטייפלר בענין.
מדובר על ללמדה, ולא על לימוד עצמי.
 
פשש.
מעניין טובא.
[-יל"ע מהגמ' סוטה כאי' תיפלות וכו']
אכן זה נידון רציני שתקף לגבי כמות לא מבוטלת של נשים שלמדו תורה. תראה לדוגמא רשימה חלקית מכאן.

איתא ביומא (סו:) שאלה אשה חכמה את רבי אליעזר, מאחר שמעשה העגל שוין מפני מה אין מיתתן שוה (שמתו בג' סוגי מיתות), אמר לה אין חכמה לאשה אלא בפלך, וכן הוא אומר "וכל אשה חכמת לב בידיה טוו".

פי' שהחכמה של אשה היא בכלי האריגה, (ועי' ברבינו בחיי כאן)

ובקונטרס זכור לדוד (להאדר"ת זצ"ל) כ' ששמע בשם הרבנית אמו של הגר"י סלנטר זצ"ל (אשת הג"ר זאב בן אריה שנדפסו הגהותיו בסוף ש"ס וילנא), שהסבירה את שיטתו של ר׳ אליעזר,

ועי' שו"ת תשב"ץ (ח"ג סי' ע"ח) שהביא פירוש בהלכה בשם אשת הרב ר' יוסף.

ובלקט יושר (יו"ד עמ' ל"ז) כ' שכלתו של רבו בעל ה"תרומת הדשן" למדה לפני זקן אחד נשוי במקום שרוב בני הבית מצויים.

ובשו"ת מהרש"ל (סי' כ"ט) כ' שזקנתו הרבנית מרת מרים נ"ע תפסה ישיבה כמה ימים ושנים וישבה באוהל, וילון לפניה, ואמרה הלכה לפני בחורים מופלגים.

ובהקדמת ספר "מעבר יבוק" כתב על אמו שכל ימיה לא פסקה פומא מגירסא במקרא במשנה ובספרי הפוסקים ובראש כולם הרמב"ם וגם שיח לה היה בס' הזוהר כפי השגתה, הגאון רעק"א זצ"ל כתב על אשתו (מובא בחוט המשולש דף ס"ה) פעמים רבות היה לי משא ומתן עמה בויכוח ביראת ה' עד חצי הלילה.

בס' מעגל טוב לחיד"א (עמ' 153) מביא מה שראה שיר לאשת הגאון בעל בנין אריאל ז"ל ותפסו עליה שהחליפה בטעות כ' לח', והשיבה (מישעיה מ,לא) וקוי ה' יחליפו כח. במנחת חינוך (רנז,ד) כ' דלדעת הרמב"ם אין צריך לעמוד מפני אשה, אף שהיא חכמה שלמדה תורה מ"מ אין חכמה לאשה אלא בפלך, ובשו"ת בית יהודה (עייאש - יו"ד סי' כ"ח) מסיק להלכה שצריך לקום.
 

חברים מקוונים לאחרונה

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון