קידושין - מהות הקנין באשה | ים התלמוד | פורום אוצר התורה קידושין - מהות הקנין באשה | ים התלמוד | פורום אוצר התורה

קידושין מהות הקנין באשה (7 צופים)

צריך ביאור

משתמש רשום
הודעות
27
תודות
35
נקודות
13
האם קנין הבעל באשה באירוסין הוא קנין שתוכנו ומהותו זה איסור או שהוא טומן בתוכו גם עניינים ממוניים? ואם יש בזה גם קנין ממון מהו תוכן הקנין הממוני?
 
האם קנין הבעל באשה באירוסין הוא קנין שתוכנו ומהותו זה איסור או שהוא טומן בתוכו גם עניינים ממוניים? ואם יש בזה גם קנין ממון מהו תוכן הקנין הממוני?
תסביר את שתי הצדדים
מה זה קניין שתוכנו הוא איסור? המילה קניין היא בודאי ממונית. ולא מסתבר שהשתמשו בביטוי ממוני בשביל לבטא דין איסורי. צא ולמד בכל חלק יורה דעה ומצא שם דין איסורי אחד שביטאו אותו רבותינו בביטוי קנייני.
ומכך למדנו שאכן יש לבעל קניין באשתו אלא שהאופן בו הוא שולט עליה אינו כשאר חפצים אלא בכך שהוא אוסר אותה לאחרים וכדברי רש"י בתחילת קידושין כמפורסם.
 
וודאי הדבר שפותח האשכול כיוון לזה שקניין איסור (שזהו חידוש שבקניין קידושין דאסרה אכו''ע) ישנו ושאלתו היא מה המקום של קניינים ממוניים.
ולכאו' וודאי שיש כאן עניין ממוני, ההתחייבות על החתונה בפועל באופן בו היא כוללת את סעודת החתונה שדיקדקו בזה הראשונים בריש כתובות. ועוד דמצד הבעל בקידושי כסף יש מחלוקת (חו''מ סי' ק''צ) הסמ''ע והט''ז
 
וודאי הדבר שפותח האשכול כיוון לזה שקניין איסור (שזהו חידוש שבקניין קידושין דאסרה אכו''ע) ישנו ושאלתו היא מה המקום של קניינים ממוניים.
הוא אשר כתבתי כי השאלה אינה מספיק מובנת. המילים קניין איסור אכן מוזכרות באחרונים ובודאי כונתם היא שהעניין הממוני שבקניין מגיע לידי ביטוי בכך שהאישה אסורה ולא בכך שהיא צריכה לעבוד את בעלה כשפחה. אך מ"מ קנויה היא באופן ממוני גמור.
ומש"כ מר:
ולכאו' וודאי שיש כאן עניין ממוני, ההתחייבות על החתונה בפועל באופן בו היא כוללת את סעודת החתונה
הדברים נפלאים אך אינם שייכים לפרוטת הקידושין שנתן הבעל לאישה.
שדיקדקו בזה הראשונים בריש כתובות
אשמח אם יבאר למה כוונתו
עוד דמצד הבעל בקידושי כסף יש מחלוקת (חו''מ סי' ק''צ) הסמ''ע והט''ז
מן הסתם כוונת מר לפלוגתא אם כסף קניין או כסף שיווי, אלא דלא נתבאר מה רצה מר להוכיח משם.
 

חברים מקוונים לאחרונה

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון