מדוע עבד עברי מותר בשפחה כנענית? | פרשת משפטים | פורום אוצר התורה מדוע עבד עברי מותר בשפחה כנענית? | פרשת משפטים | פורום אוצר התורה

מדוע עבד עברי מותר בשפחה כנענית? (1 צופה)

גרינפלד

משתמש מוביל
פרסם 15 מאמרים!
הודעות
1,323
תודות
3,362
נקודות
375
שיטת הרמב"ן קידושין ט"ז א' כי יש קנין איסור;
ובתוס' (יבמות ע' ב' ד"ה אלמא) פי' את דברי הגמ' (שם) "לא קני ליה רביה", שהכוונה שלא קנוי לענין מצוות, ומה שמותר בשפחה הוא כדי לעבוד את הדין;
ולרמב"ן - כוונת הגמ', כמו שפירשו שם הרשב"א והריטב"א - שיכול לצאת שלא מדעת האדון, כגון בגירעון כסף ובשש ויובל.
 
והיש"ש (קידושין פ"א סי' כב) כתב שמותר רק בשפחה כנענית שהיא בת בנים,
מיהו אחרי שהותר בה - מותר גם אם עכשיו אינה ראויה להוליד.

וב'מתורתן של ראשונים' (גיטין מא, ב) מביא משו"ת מהרח"ש (ח"ג סי' מה) שכל ההיתר הוא רק בשביל להוליד;
והגאון ר"ד בן נחמיאש (שם) נוקט שמותר גם באילונית.

ולכאורה היש"ש ומהרח"ש מתאימים עם דברי התוס' ביבמות,
והר"ד בן נחמיאש - מתאים עם דברי הרמב"ן.

מיהו זה לכאורה פשוט שלמסור בעל כרחו של עבד - זה רק כדי שיהיו לאדון ולדות, וממילא רק אם היא בת בנים.
ועי' תמורה ל' א'.
 

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון