טעות בניקוד בקריאת התורה | דקדוק ניקוד וביאורי מילים בלשון הקודש טעות בניקוד בקריאת התורה | דקדוק ניקוד וביאורי מילים בלשון הקודש

טעות בניקוד בקריאת התורה (1 צופה)

חכימא

משתמש ותיק
הודעות
295
תודות
773
נקודות
76
מעשה שהיה היום,
הבעל קורא קרא בפרשת בא בפסוק ג' שלח עמי ויעבדוני- שלח בשוא ופתח במקום בפתח ופתח, וכן בפסוק ז, שלח את האנשים.
והסתפקתי האם יש בכאן שינוי משמעות, שלכאורה לשון שילוח הוא ולא לשון שליחות.
צ"ע.
 
כמדומה שלשון אחד הם ול''י מנין לך לחלק בזה
[יתכן ותהנה לראות בספר ליקוטי מהריל (החסידי) בפרשה מה שביאר בטעם הניקוד הזה]
זה לשון גירוש -כְּשַׁלְּחוֹ כָּלָה גָּרֵשׁ יְגָרֵשׁ אֶתְכֶם מִזֶּה.
לעומת שליחות רגילה האמורה בתורה שזה שליחות למטרה מסוימת שכתובה בניקוד שונה.
 
זה לשון גירוש -כְּשַׁלְּחוֹ כָּלָה גָּרֵשׁ יְגָרֵשׁ אֶתְכֶם מִזֶּה.
לעומת שליחות רגילה האמורה בתורה שזה שליחות למטרה מסוימת שכתובה בניקוד שונה.
"שלח את האנשים ויעבדו את ה'" לכאורה אף היא שליחות למטרה, ובכל זאת כתוב שלח בפת"ח.
 
"שלח את האנשים ויעבדו את ה'" לכאורה אף היא שליחות למטרה, ובכל זאת כתוב שלח בפת"ח.
מרגום ירושלמי - וְאָמָרוּ עַבְדֵי פַּרְעה עַד אֵימַת יְהֵי דֵין גַּבְרָא לָנָא לְתַקְלָא פְּטוֹר יַת גַּבְרַיָא וְיִפְלְחוּן קֳדָם.............
 
כמדומה שלשון אחד הם ול''י מנין לך לחלק בזה
[יתכן ותהנה לראות בספר ליקוטי מהריל (החסידי) בפרשה מה שביאר בטעם הניקוד הזה]
אינם לשון אחד, שלשון שילוח הוא לשון פיטורין, ושליחות הוא למטרה מסוימת.
אלא שבפרשת וישב כתיב וישלחו את כתונת הפסים בפתח אף דמיירי לכאורה בשליחות, ומיהו עיין ספורנו שם, וכדבריו משמע בתרגום אונקלוס.
 
אינם לשון אחד, שלשון שילוח הוא לשון פיטורין, ושליחות הוא למטרה מסוימת.
אלא שבפרשת וישב כתיב וישלחו את כתונת הפסים בפתח אף דמיירי לכאורה בשליחות, ומיהו עיין ספורנו שם, וכדבריו משמע בתרגום אונקלוס.
עי' ברלב"ג ובעוד מפרשים שם שמפרשים שזה לשון קריעה שחתכוה בחרב.

ומה אתה אומר ע"ז וַיֹּ֕אמֶר אָנֹכִ֛י אֲשַׁלַּ֥ח גְּדִֽי־עִזִּ֖ים מִן־הַצֹּ֑אן?
 
עי' ברלב"ג ובעוד מפרשים שם שמפרשים שזה לשון קריעה שחתכוה בחרב.

ומה אתה אומר ע"ז וַיֹּ֕אמֶר אָנֹכִ֛י אֲשַׁלַּ֥ח גְּדִֽי־עִזִּ֖ים מִן־הַצֹּ֑אן?
שוב נתעוררתי,
שאף שמצינו לשון שליחות בבנין כבד, אך לא מצינו לשון פיטורין בבנין קל, וא"כ שמא הוי שינוי משמעות, דשלח בשו"א הוא לשון שליחות.
 

חברים מקוונים לאחרונה

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון