ונקדשתי בתוך בנ"י | בית המדרש | פורום אוצר התורה ונקדשתי בתוך בנ"י | בית המדרש | פורום אוצר התורה

עוזי ומגני

משתמש ותיק
gemgemgemgem
פרסם מאמר
הודעות
263
תודות
683
נקודות
116
מה הדין אנסהו לעבור עבירה בפני י' ישראלים, שהדין הוא יהרג ואל יעבור, [פרהסיא אפי' שאינו מג"ע חמורות]
ויש אפשרות לאחד מהיהודים ללכת משם, ואז לא יהיה פרהסיא, ודינו יהא לעבור ולא להרג,
שואל אותנו אחד מהיהודים הצופים, האם ללכת משם, וינצלו חיי אותו יהודי, או שלא ואז ימסור אותו יהודי את נפשו על קדושת ד'
 
יש לחדד את השאלה
האם זו שאלה הלכתית: דהי' האם מדין הצלת נפש ישראל ופיקו''נ הוא 'מחויב' לילך משם.
או שזו שאלה 'השקפתית': דהי' מה ההנהגה היותר רצויה להשאר וימסור את נפשו או לילך ויוכל לעבור ולהנצל [והי' את''ל דודאי אין כאן חיוב מן הדין].
 
מלבד זאת יש לעיין בעיקר השאלה

האם הדין 'פרהסיא' לענין זה תלי דוקא בראייה ממש או דבידיעתם סגי [עכ''פ ידיעה בשעת מעשה ודו''ק],
ואת''ל דאי''צ ראייה ממש [והרי בעששית ודאי יחשב ראייה לענין זה...] אין כל כך תועלת במה שילך.

אך כמובן שערי 'היכי תמצי' לא ננעלו.
 
יש לחדד את השאלה
האם זו שאלה הלכתית: דהי' האם מדין הצלת נפש ישראל ופיקו''נ הוא 'מחויב' לילך משם.
או שזו שאלה 'השקפתית': דהי' מה ההנהגה היותר רצויה להשאר וימסור את נפשו או לילך ויוכל לעבור ולהנצל [והי' את''ל דודאי אין כאן חיוב מן הדין].
הלכתית לכאורה למה שיהיה אסור לו ללכת?
 
לי נראה שכיוון שמצוות ונקדשתי אינה בדיעבד אלא הוא מצווה לכתחילה,
ולא כמו שמוסר את כל ממונו כדי לא לעבור עבירה, שאז הענין הוא שאין היתר לעבור עבירה כדי להרוויח ממון, וה"ה אין היתר לחיות עם העבירה,
אלא המצווה הוא חיובית לקדש שמו יתברך, וע"כ א"צ לעזוב את המקום, דאדרבא הוא תכלית החיים ואין כאן כל וחי בהם או לא תעמוד, אלא מצווה נעלית של קידוש ד'.
 
מלבד זאת יש לעיין בעיקר השאלה

האם הדין 'פרהסיא' לענין זה תלי דוקא בראייה ממש או דבידיעתם סגי [עכ''פ ידיעה בשעת מעשה ודו''ק],
ואת''ל דאי''צ ראייה ממש [והרי בעששית ודאי יחשב ראייה לענין זה...] אין כל כך תועלת במה שילך.
רק לציין שהש''ך [קנז סק''ד] נקט דאף אם יודעים מזה חשיב פרהסיא [ולפי''ז יל''ע היטב בכמה מההיכ''ת שנ''ל, וכמש''כ].
 
לי נראה שכיוון שמצוות ונקדשתי אינה בדיעבד אלא הוא מצווה לכתחילה,
ולא כמו שמוסר את כל ממונו כדי לא לעבור עבירה, שאז הענין הוא שאין היתר לעבור עבירה כדי להרוויח ממון, וה"ה אין היתר לחיות עם העבירה,
אלא המצווה הוא חיובית לקדש שמו יתברך, וע"כ א"צ לעזוב את המקום, דאדרבא הוא תכלית החיים ואין כאן כל וחי בהם או לא תעמוד, אלא מצווה נעלית של קידוש ד'.
מסתבר.
 
לי נראה שכיוון שמצוות ונקדשתי אינה בדיעבד אלא הוא מצווה לכתחילה,
ולא כמו שמוסר את כל ממונו כדי לא לעבור עבירה, שאז הענין הוא שאין היתר לעבור עבירה כדי להרוויח ממון, וה"ה אין היתר לחיות עם העבירה,
אלא המצווה הוא חיובית לקדש שמו יתברך, וע"כ א"צ לעזוב את המקום, דאדרבא הוא תכלית החיים ואין כאן כל וחי בהם או לא תעמוד, אלא מצווה נעלית של קידוש ד'.
כדבריך שמעתי מח''א ששאל זאת להגריש''א זללה''ה והשיב שאי''צ לילך ולהפסידו מצות 'ונקדשתי'
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

רבי אליהו ברוך פינקל (י"ב בטבת ה'תש"ח – כ"ד...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון