צו - וְהֵרִים מִמֶּנּוּ - מדוע לא כתוב "ממנה"? | ויקרא צו - וְהֵרִים מִמֶּנּוּ - מדוע לא כתוב "ממנה"? | ויקרא

צו וְהֵרִים מִמֶּנּוּ - מדוע לא כתוב "ממנה"? (2 צופים)

געגועים

תנ"ך ופרשת שבוע - אוצר החידות
חבר צוות
מנהל תוכן
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
1,390
תודות
2,938
נקודות
485
וְהֵרִים מִמֶּנּוּ בְּקֻמְצוֹ

בחומש היכל הברכה: הוי ליה למימר "ממנה" וכתב "ממנו" במלאפו"ם נקודת היסוד, עיי"ש.

ואפשר לפימ"ש בפי' רבינו אפרים שקמיצה בג' אצבעות מרמז לג' פעמים קדוש, ובזה מובן למה שינה הכתוב לכתוב "ממנו" דייקא, לרמז "והרים ממנו" שירים את עצמו בהגבהת רגליו מן הארץ בעת אמירת ג' פעמים קדוש (רמ"א או"ח סי' קכה ס"ב), ולכן נקוד ממנו בנקודת מלאפו"ם שהוא נקודת היסוד כנ"ל, לרמז שיתרומם האדם במידת היסוד שנרמז ברגלים, וברית הלשון מכוון כנגד ברית המעור, ולכן בעת אמירת קדוש שזה ברית הלשון, מרים רגליו שזה ברית המעור, ולכן נקודתו "מלא-פום" שימלא פיו בשירות ותשבחות, ויזכור שמְלֹא כל הארץ כבודו כמ"ש (ישעיה ו, ג) "קדוש קדוש קדוש וכו' מלא כל הארץ כבודו", כל הארץ מרמז ליסוד, כי כל בשמים ובארץ (דהי"א כט, יא) כנודע, מלאפום נוטריקון לית אתר פנוי מיניה (תיקו"ז תי' נז).​
 
מלבי"ם ויקרא פרשת צו
וגם יש פה זרות שבא מלת ממנו תחת ממנה וכמו שנמסר במסורה וא"ו סבירין ממנה. ולפי הדרוש מוסב על הכלי שהוא לשון זכר,
 

חברים מקוונים לאחרונה

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון